Търговската марка е повече от лого – тя е идентичността, доверието и стойността на един бизнес. Но в глобализиран пазар, където нови брандове се появяват ежедневно, конфликтите за марки стават неизбежни.
В Европа всяка година се подават над 200 000 заявки за регистрация на търговски марки, а хиляди от тях завършват със спорове пред EUIPO (Службата на Европейския съюз за интелектуална собственост).

Как се решават тези конфликти? И какви поуки може да си извади един български предприемач, за да не загуби марката си, дори без вина?


1. Apple срещу Pear Technologies – когато крушата не е ябълка

Един от най-цитираните казуси е Apple Inc. срещу Pear Technologies Ltd.
През 2016 г. британската компания Pear Technologies заявява за регистрация марка с изображение на стилизирана круша. Apple подава възражение, твърдейки, че логото ѝ е твърде близко до емблематичната ябълка.
EUIPO първоначално уважава жалбата на Apple, но след обжалване Общият съд на ЕС отменя това решение с аргумент, че визуалните прилики не са достатъчни – „ябълката и крушата принадлежат към различни категории плодове, а потребителят е в състояние да различи едното от другото“.

🟩 Поука: Големите корпорации често използват сходства като инструмент за натиск. Но EUIPO тълкува стриктно сходството — не всяка прилика означава объркване.


2. Adidas срещу Thom Browne – три линии срещу четири

Модният гигант Adidas е известен с безкомпромисната си защита на трите линии. През 2023 г. обаче загуби дело срещу американския дизайнер Thom Browne, който използва четири линии върху спортни облекла.
Съдът в Ню Йорк прие, че дизайнът на Browne не създава вероятност за объркване, тъй като потребителите ясно разпознават стила му като различен.

🟩 Поука: Съдилищата все по-често изискват реално доказателство за подвеждане, а не просто формално сходство.
В Европа тенденцията е същата — фокус върху възприятието на потребителя, не върху естетическите детайли.


3. Български случай: „Black Ram“ срещу „Black Sheep“

През 2021 г. български производител на напитки получава отказ за регистрация на марка „Black Sheep“, след като EUIPO приема, че е сходна с вече регистрираната марка „Black Ram“ за алкохолни изделия.
Решението е потвърдено с аргумент, че визуалното и звуковото сходство на думата „Black“ в комбинация с животински символ създава риск от объркване.

🟩 Поука: Дори една дума или сходна символика може да се окаже фатална.
При избор на име проверката в EUIPO Database е задължителна стъпка – не само за българския, но и за европейския пазар.


4. Когато националното и европейското право се сблъскат

Много български фирми правят грешката да регистрират марката си само в Патентното ведомство на България. После откриват, че подобна марка вече е регистрирана в ЕС – и нямат никаква защита извън страната.
EUIPO разглежда марката като единна за целия ЕС, което означава, че отказ в една държава е отказ за всички.

🟩 Поука: ако планирате износ или онлайн търговия, регистрацията в EUIPO е минималната защита, от която имате нужда.


5. Колко струва спорът за марка

Процедурата за възражение в EUIPO струва 320 евро, а адвокатското представителство може да надмине 1 000 евро.
Загубата на марка обаче може да струва многократно повече – от ребрандиране до пълна загуба на клиенти и SEO позиции.
Правната превенция (предварително търсене на сходни марки и професионална консултация) е не само по-евтина, но и стратегически по-сигурна.


Извод

Споровете за търговски марки не са въпрос на художествено виждане, а на възприятие и доказване на риск от объркване.
Европейската практика показва, че добрата подготовка – проучване, стратегия и навременна регистрация – е по-ценна от всяка защита в съда.

В LegalConsult.bg ние съдействаме за регистрация на търговски марки в България и в EUIPO, както и за водене на спорове при сходни или идентични регистрации.
Онлайн, бързо и изцяло законно.